Digitaaliset pelit ovat jo vuosikymmeniä vanha ilmiö. Kuten kaikki muukin media, ei myöskään pelitaide ole säilynyt muuttumattomana. Vielä pari vuosikymmentä sitten pelinkehittäjät keskittyivät lähes puhtaasti pelimekaniikan kehittämiseen, kun taas nykypäivänä pelien on kyettävä paitsi tarjoamaan sujuva pelikokemus, myös herättämään pelaajassa tunteita ja ajatuksia. Voidaan peräti jopa puhua erillisestä pelinkehityksen alakulttuurista.
Videopeliteollisuus Suomessa ja maailmalla
Digitaalisen vallankumouksen myötä peliteollisuus on lähtenyt räjähdysmäiseen kasvuun. Pelimarkkinat kilpailevat nykyään elokuvateollisuuden kanssa ja niillä on ennennäkemättömän suuri vaikutus taloudelle. Kansainvälisellä tasolla esimerkkinä voidaan tuoda esimerkiksi Grand Theft Auto IV, joka myi ensimmäisen julkaisuviikon aikana jopa 500 miljoonan arvosta Yhdysvalloissa. Tämän perusteella voidaan väittää, että joidenkin pelien kohdalla tuotto jopa päihittää Hollywoodin elokuvien tuoton. Tietokoneiden tehon nousun myötä myös pelien graafiset ominaisuudet ovat parantuneet merkittävästi, tarkoittaen sitä, että yhden pelin suunnitteluun ja kehittämiseen tarvitaan entistä suurempia ammattilaisten tiimejä. Pelin menestymiseksi ei enää ei siis riitä se, että yksi innokas harrastelija puuhastelee pelin kimpussa huoneessaan. Laatuvaatimukset yhdistettyinä uusiin, pelin visuaaliseen ilmeeseen liittyviin vaatimuksiin merkitsee, että pelkän yhden pelin valmistumiseen on käytettävä todella paljon aikaa, työvoimaa sekä rahaa. Tästä syystä uutena trendinä nähdäänkin se, että yhä useammin suuremmat yhtiöt fuusioituvat ja tuovat kallisarvoisen ammattitaidon saman katon alle.
Suomessa suurin osa pelialan liiketoiminnasta on painottunut pääkaupunkiseudulle, jossa sijaitsee noin 40% koko maan peliyrityksistä. Lähitulevaisuudessa voidaan kuitenkin odottaa peliosaamisen hajaantumista tasaisemmin ympäri Suomea, kun alan koulutusta alkaa pikku hiljaa olla tarjolla myös pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Ensimmäinen suomalainen videopeli julkaistiin jo vuonna 1979, mutta kansainvälisillä markkinoilla suomalainen pelinkehitys ja pelitaide oli tuohon aikaan vielä täysin tuntematon. Suomalaiset pelimarkkinat lähtivät toden teolla nousuun vasta 2000-luvun alussa, kun digitalisaatio toi uusia mahdollisuuksia myös kotimaahan. Pikakelaus tulevaisuuteen: vuonna 2015 suomalaisilta peliyrityksiltä julkaistiin yhteensä jopa 145 peliä ja luku on tasaisessa kasvussa. Pikakelaus tähän päivään ja voimme todeta, että kyse on useampien miljoonien eurojen arvoisesta alasta. Tänä päivänä peliteollisuutta voidaan myös Suomessa helposti pitää yhtenä nopeimmin kasvavista viihdeteollisuuden aloista. Vuonna 2016 tehtyjen tutkimusten mukaan suomalaiset pelifirmat työllistivät yhteensä jopa 3000 henkeä ja ammattitaitoisista ja intohimoisista kehittäjistä, pelitaiteilijoista ja muista alan asiantuntijoista on jatkuva pula ja viime vuosina on lisääntynyt myös työvoiman palkkaaminen ulkomailta kun kotimaassa tekijöitä ei löydy tarpeeksi.
Pelitaide, mitä se on?
Pelitaide on varsin tuore käsite, vaikka jonkinasteista taidettahan kaikki pelit ovat – aina nettikasinoiden kolikkopeleistä uusimpiin konsolipeleihin. Nykyään peli saa taide”leiman” yleisimmin kahdella eri tavalla. Ensimmäinen liittyy puhtaasti pelin visuaaliseen ilmeeseen. Pikselimäinen, fotorealismia tavoitteleva asetelma tuo mieleen perinteiset pelit, mutta jo pelkästään pelin poikkeava väriskaala saa sen näyttämään enemmän taideteokselta. Pelin ulkoasua tärkeämpää on kuitenkin sen sisältö. Pelitaiteen yksi tärkeimmistä tavoitteista on tuoda uutta tuntua pelattavuuden kautta. Taidepelit pyrkivät siis herättämään mielenkiintoa, ilman että niiden kuitenkaan tarvitsisi tarjota jatkuvia virikkeitä. Kuten kaikessa muussa taiteessa, myös pelitaiteessa painotetaan toiminnan sijaan hiljaista mietiskelyä ja omien merkitysten kehittämistä pelikokemuksen aikana. Taidepelin tavoitteena ei ole vain miellyttää pelaajaa, vaan myös nostattaa tunteita ja ajatuksia rikkomalla perinteisiä kaavoja tai leikkimällä niillä.
Pelitaide Suomessa
Peliartistin tehtävänä on luoda pelin visuaalinen ilme, jolla on ymmärrettävästi todella suuri merkitys pelaajan saaman pelikokemuksen ja sitä myötä pelin menestymisen kannalta. Oli kyseessä sitten konsolipeli, videopeli tai vaikka netissä pelattava kasinopeli, peliartistin osuus pelin menestyksessä on korvaamaton. Pelitaide on nouseva ala myös Suomessa ja nykyään pelinkehittäjien verkostoa pyritään kehittämään monella tapaa. Graafikko Sami Marschin ja IGDA Finland ovat perustaneet suomalaista pelitaidetta esittelevän ryhmän DevianART -taidesivustolle. Kyseinen sivusto on maailman suurin taiteilijoiden ryhmä ja sitä kautta myös suomalaiset pelitaiteen ammattilaiset pääsevät verkostoitumaan ja aloittelijat saavat kaipaamansa apua pelialalle pyrkiessään. Sivustolla pelitaiteilijat pääsevät sekä kehittämään taitojaan että jakamaan tietoa keskenään.